Nowe trasy narciarskie w Sölden od sezonu 2025/2026 – lepsza infrastruktura i więcej możliwości jazdy

Artykuły Featured Narciarskie podróże Nowe trasy narciarskie w Sölden od sezonu 2025/2026 – lepsza infrastruktura i więcej możliwości jazdy

W sezonie zimowym 2025/2026 słynny austriacki ośrodek narciarski w Sölden planuje wprowadzenie istotnych usprawnień infrastrukturalnych, mających na celu zwiększenie komfortu i usprawnienie logistyki dla narciarzy. Kluczowym elementem tych zmian jest nowe połączenie tras 7 i 22, które umożliwi łatwiejszy i szybszy dostęp do głównych punktów w dolinie. 

Ośrodek narciarski w Sölden nieustannie inwestuje w poprawę infrastruktury. To tu realizowane są najnowocześniejsze projekty, jak choćby megawydajna kolej linowa wwożąca narciarzy w rejon Giggijocha. W ostatnich latach operator ośrodka koncentrował się głównie na przebudowach newralgicznych fragmentów tras narciarskich. Dzięki temu stają się one bardziej bezpieczne i łatwiej dostępne także dla mniej doświadczonych narciarzy. Ale wytyczenia całkowicie nowych tras się nie spodziewaliśmy.

Łatwiejszy dostęp do czterech głównych punktów doliny

Dzięki nowemu połączeniu narciarze będą mogli bezpośrednio dotrzeć na nartach do czterech kluczowych miejsc w dolinie: dolnej stacji gondoli Gaislachkogl, centrum i Postplatzu w Sölden oraz dolnej stacji gondoli Giggijoch. To rozwiązanie ma na celu zmniejszenie ruchu samochodowego i skibusów w miejscowości. To z kolei przyczyni się do odciążenia centrum Sölden i poprawy jakości powietrza. Zmniejszenie zależności od transportu kołowego wpłynie również na redukcję hałasu i zwiększenie komfortu zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

Bezpieczniejsze trasy dla początkujących i średniozaawansowanych

Nowe połączenie tras pozwoli na ominięcie stromych odcinków na trasach 7 i 22. Dzięki temu mniej doświadczeni narciarze będą mogli cieszyć się łagodniejszymi zjazdami. Przynajmniej teoretycznie zwiększy to ich komfort i bezpieczeństwo na stokach (dlaczego teoretycznie wyjaśniamy niżej). Nowa trasa o długości 1.800 metrów i nachyleniu około 10% zapewni płynniejszą jazdę dla wszystkich użytkowników. Dodatkowo, stworzenie łatwiejszej niż do tej poty trasy z Hochsölden do rejonu Grünwald umożliwi początkującym narciarzom zjazd do doliny bez obaw o trudniejsze odcinki.

Alternatywne trasy w przypadku trudnych warunków pogodowych

Wprowadzenie nowego połączenia tras stworzy również alternatywne możliwości zjazdów w sytuacjach, gdy warunki pogodowe uniemożliwiają korzystanie z wyżej położonych tras. W przypadku silnych wiatrów lub zamknięcia głównych kolejek linowych w górnej części ośrodka, narciarze będą mieli do dyspozycji nowe odcinki tras w niższych partiach. Zapewni to ciągłość jazdy i zwiększy elastyczność korzystania z infrastruktury narciarskiej. Ponadto, nowe trasy umożliwią szybszą ewakuację narciarzy z ośrodka w sytuacjach awaryjnych, co podniesie ogólny poziom bezpieczeństwa.

Inwestycje w infrastrukturę naśnieżania i bezpieczeństwo

Aby zapewnić optymalne warunki śniegowe na nowej trasie, planowane jest zainstalowanie 25 dodatkowych armatek śnieżnych. Ponadto, dla zwiększenia bezpieczeństwa narciarzy, przewidziano montaż 1.500 metrów barier ochronnych wzdłuż trasy. Te inwestycje mają na celu zapewnienie wysokiej jakości i bezpieczeństwa tras przez cały sezon narciarski, niezależnie od warunków atmosferycznych.

Opinia Skiinfo

Trudno dyskutować z sensownością ułatwienia początkującym narciarzom pokonania trasy z Giggijocha do doliny. Zjazd czerwona trasą 22 do dolnej stacji – szczególnie w trudniejszych warunkach – dla narciarzy nie dysponujących dobrą technika jazdy bywał dotąd problematyczny. Poprowadzenie dodatkowej czerwonej trasy o łagodniejszym nachyleniu w tym rejonie  można zapisać zdecydowanie na plus.

Inaczej widzimy to po stronie terenu Gaislachkogl. Trasa 7 to jeden z naszych ulubionych zjazdów do doliny. To wąska trasa o umiarkowanym nachyleniu wijąca się wśród lasów, zwykle relatywnie mało uczęszczana. Do tej pory oznakowana była kolorem czerwonym właśnie ze względu na dwa bardziej strome odcinki, przez które przebiegała po drodze. Dzięki temu szerokim łukiem omijali ją początkujący. Nowa inwestycja pozwoli te trudniejsze fragmenty ominąć a trasa 7 otrzyma oznakowanie niebieskie. W rezultacie z pewnością dość mocno zwiększy się frekwencja narciarzy w tym rejonie, co z kolei może negatywnie wpłynąć na ich bezpieczeństwo. Cóż, coś za coś.

Termin realizacji projektu

Prace nad nowym połączeniem tras rozpoczęły się w październiku 2024 roku, a ich zakończenie planowane jest na listopad 2025 roku. Oznacza to, że narciarze będą mogli skorzystać z nowych udogodnień już w sezonie zimowym 2025/2026. Z pewnością podniesie to atrakcyjność ośrodka w Sölden – zwłaszcza dla mniej doświadczonych narciarzy – i przyczyni się do jeszcze lepszych wrażeń z jazdy na nartach.

Teren narciarski Sölden – zalety i podstawowe dane

Sölden to jeden z najbardziej znanych ośrodków narciarskich w Austrii, położony w Tyrolu. Oferuje ponad 140 km tras narciarskich o różnym stopniu trudności. Dzięki temu jest on atrakcyjny zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych narciarzy. Dzięki dwóm lodowcom – Rettenbach i Tiefenbach – sezon narciarski trwa tu wyjątkowo długo, często od października do początku maja. Nowoczesna infrastruktura, w tym szybkie koleje linowe i wyciągi, zapewnia komfortowy dostęp do tras. Sölden słynie również z bogatej oferty après-ski, licznych restauracji, barów i wydarzeń kulturalnych. Czyni go to idealnym miejscem na zimowy wypoczynek.

Czytaj także:

Podziel się:
© 1995-2025  Mountain News LLC.  Wszystkie prawa zastrzeżone.